Over ons

Iedereen die bij Stichting You werkzaam is heeft zelf ervaring opgedaan met vraagstukken waarbij er hulp gezocht was. Dit kan zijn dat ze zelf met hun kind(eren) hulpverlening nodig hadden of dit bijvoorbeeld van dichtbij meegemaakt hebben bij familie of vrienden.

We kwamen erachter dat we allemaal stuk voor stuk al op zoek waren geweest naar steun en begrip voor de frustratie en verdriet waar wij als ouders mee te maken hadden, maar dat we dat geen van allen konden vinden.

Het is nou eenmaal zo dat de meeste mensen die net gescheiden zijn niet gelijk een nieuwe partner hebben. En dus zullen de meesten hun verhaal, frustraties en ervaringen delen met familie en vrienden. We hebben gemerkt dat familie en vrienden alle verhalen en ervaringen ook een keer zat worden, of ze begrijpen gewoon niet waar je midden zit. Wij hebben allemaal wel eens de opmerking gekregen dat datgene wat ons zo zorgden baarde niet zoveel voorstelde, of dat we ons er maar eens overheen moesten zetten.

Voor ouders die niemand (meer) hebben waarmee ze even kunnen kletsen en die hun zorgen, verdriet en/of frustratie begrijpt of herkent is het nog moeilijker om door te gaan en de juiste hulp te vinden.

Vanuit die gedachte willen wij ons inzetten voor alle ouders die zich onbegrepen en niet gehoord voelen als het gaat over vraagstukken rondom hun kinderen.

WIJ:

• snappen als geen ander hoe machteloos je je als ouder kan voelen als je met een vraag zit en niemand neemt je serieus of hoort je.
  • weten dat je verdriet en zorgen allesoverheersend kan zijn.
  • weten dat je stuk kan gaan als je moet wachten tot de kantoren weer open zijn voor je eventueel terug gebeld gaat worden.
  • weten dat de wachttijden bij de instanties verstikkend kunnen werken.
  • weten ook dat vrienden en familie niet altijd tijd hebben om even met je te kletsen en dat stoelpoten, tafels of ander meubilair niet terug praat ;-).
  • weten wat het met je doet als je (weer) een brief krijgt van de hulpverlenende instantie die hun brieven afsluiten met bedreigingen over consequenties als je niet doet wat zij willen dat je doet.
  • weten dat je vraag zo simpel kan beginnen maar heel dramatisch kan eindigen gewoon omdat de hulpverlener tegenover je je vraag niet goed begrepen heeft.
  • weten hoe het voelt dat je gescheiden bent maar nog wel samen als ouders gezien wordt en wat dat met zich mee kan brengen.

Wij weten misschien niet alles, maar wat we wel weten is het voor ouders heel frustrerend kan zijn om de hulpvraag duidelijk te krijgen bij alle partijen zodat de juiste hulp ingezet kan worden.

Daarom is Stichting You opgericht. Wij proberen met Stichting You ons steentje bij te dragen en zo de jeugdhulpverlening toegankelijker en meer begripvol te maken voor ouders!